Filtry cząstek stałych, które tak często możemy znaleźć w nowoczesnych samochodach, także wymagają serwisowania, a konkretniej, potrzebna może się okazać regeneracja filtra DPF, FAP lub SCR.

Taką naprawę uda się nam wykonać w wielu warsztatach, które posiadają w swojej ofercie taką usługę, pozostaje nam wybrać, czy zrobimy to w warsztacie blisko naszego miejsca zamieszkania, czy wyślemy filtr gdzieś dalej. Konieczne jest zdemontowanie takiego filtra, co można wykonać samodzielnie, ale można też przyjechać do warsztatu samochodem, aby zdemontował go mechanik. Jeśli zdecydowalibyśmy się na samodzielny demontaż, będziemy mogli taki filtr wysłać do regeneracji do dowolnego warsztatu, nawet do takiego, który znajduje się w innym mieście. W momencie, kiedy filtr trafi już do mechanika, ten powinien ocenić czy jest on nadtopiony lub czy posiada jakieś uszkodzenia mechaniczne, a takiej oceny można dokonać metodą cyfrową, endoskopową. Sprawdzane jest też w jakim stopniu filtr uległ zablokowaniu. Diagnostyka pozwala oszacować, czy filtr w ogóle nadaje się do regeneracji.

W jakiej sytuacji regeneracja filtra nie jest mozliwa?

W bardzo wielu przypadkach taki filtr można poddać regeneracji, co pozwala znacznie zredukować koszty związane z jego naprawą. Te filtry po prostu ulegają zabrudzeniom. Niestety, mogą zdarzyć się jednak i takie sytuacje, kiedy regeneracja nie będzie już możliwa. Zazwyczaj dzieje się tak w sytuacji, kiedy posiada on rozległe uszkodzenia mechaniczne lub kiedy widoczne są próby mechanicznego ingerowania w jego strukturę. Nie można poddać regeneracji pękniętego katalizatora z nadtopionym wkładem ceramicznym. Generalnie można przyjąć zasadę, że jest sens wysyłać do regeneracji filtr, który jest po prostu zabrudzony i zablokowany przez zanieczyszczenia. W przypadku jakichkolwiek uszkodzeń typowo mechanicznych, zazwyczaj nie można przeprowadzić jego regeneracji.

W jaki sposób wygląda regeneracja? 

Regeneracja polega na wyczyszczeniu filtra z tego, co mogło dostać się do jego wnętrza i go zapchać. Może to być zalegający płyn silnikowy, który może zostać wyparty z filtra poprzez wtryśnięcie specjalnego detergentu. W specjalnej komorze czyszczącej z filtra należy pozbyć się także sadzy i popiołu. Po jego przepłukiwaniu następuje proces jego suszenia. Dzięki odpowiedniej procedurze czyszczenia filtra z zanieczyszczeń można niemalże w stu procentach usunąć z niego to, co w nim zalegało, co oznacza, że regeneracja może pozwolić nam otrzymać w pełni działający filtr.

Zobacz także: regeneracja filtra DPF rybnik