Budowa nowszych modeli samochodów znacząco różni się od konstrukcji starszych. Zmiany, jakie zostają w nich wprowadzane nie dotyczą jednak tylko ulepszenia konstrukcji karoserii czy wyposażenia wnętrza auta, ale również – lub raczej przede wszystkim – zastosowania w nich nowoczesnych technologii, jakie pozwalają na sprawniejszą, bezpieczniejszą i wygodniejszą jazdę.

A ponieważ funkcjonowanie samochodu zależy głównie od działania układu paliwowego, silnikowego i elektrycznego, producenci od lat prześcigają się w tworzeniu coraz to lepszych podzespołów, które się na nie składają. Jednym z nich są pompowtryskiwacze.

Czym są pompowtryskiwacze?

Częściej nazywane pompowtryskami, pompowtryskiwacze to urządzenia, które odpowiadają za hydrauliczny wtrysk paliwa do silnika. Pełnią więc bardzo ważną funkcję w układzie silnikowym. Za ich pomocą uzyskuje się jedne z najwyższych wartości ciśnienia wtrysku – już ich pierwsze modele wyróżniały się ciśnieniem o mocy ok. 2000 barów. Ich wydajność bezpośrednio przekłada się na proces spalania paliwa, sprawiając, że paliwo bardzo dokładnie miesza się z odpowiednią ilością powietrza, co znacząco poprawia parametry procesu spalania.

Pompowtryski nie występują jednak we wszystkich samochodach. Ich technologia została po raz pierwszy zastosowana w 1998 roku przez markę Volkswagen, która konkurowała w tym czasie z koncernem Fiat, jaki zaproponował inny system wtrysku paliwa – Common Rail. Od tego czasu na rynku te dwie technologie występują obok siebie. W większości najnowszych modeli częściej jednak stosuje się system pompowtryskiwaczy.

Budowa pompowtrysków

Ponieważ tego rodzaju podzespoły mają bardzo złożoną budowę, ich jakakolwiek usterka wymaga dokładnej naprawy, jakiej może się podjąć tylko doświadczony mechanik, który miał już wcześniej do czynienia z pompowtryskami. Stanowią one bowiem połączenie sekcji tłoczącej występującej w standardowej pompie paliwowej oraz tradycyjnego wtryskiwacza. Dlatego w ich konstrukcji występują elementy takie jak: cylinderek (pełniący jednocześnie funkcje komory wysokociśnieniowej), kanał dopływowy i odpływowy paliwa, zawór elektromagnetyczny, iglica rozpylacza oraz kanaliki doprowadzające pod nią z komory wysokociśnieniowej paliwo, jej sprężyna i dławik, jak i również zawór przelewowy i sprężyna powrotna tłoczka.

Regeneracja pompowtrysków – gdy zawodzi ich działanie

Różnego typu uszkodzenia pompowtryskiwaczy to usterki, z jakimi profesjonalni mechanicy radzą sobie na co dzień. Ich dostrzeżenie jednak nie jest jednak proste, ponieważ wymaga dokładnego zbadania sposobu ich działania. Dlatego wielu niedoświadczonych w samodzielnych naprawach kierowców nie zauważy na pierwszy rzut oka występujących z nimi problemów.

Prawidłowe działanie pompowtrysku można podzielić na cztery fazy:

  1. fazę ssania – podczas której do komory wysokiego ciśnienia dostaje się paliwo,
  2. fazę skoku wstępnego – kiedy to zaczyna pracować tłoczek, a pobrane wcześniej paliwo wraca do kanału niskiego ciśnienia,
  3. fazę wtrysku – czyli kluczowy moment w działaniu pompowtrysku. To wtedy konkretna ilość paliwa wtryskuje się pod odpowiednim ciśnieniem do silnika,
  4. fazę skoku resztkowego – która kończy cały proces.

Co zrobić z usterką pompowtrysku?

Jeśli podejrzewamy, że występujący w naszym samochodzie pompowtryskiwacz nie działa prawidłowo, warto udać się do mechanika samochodowego, który sprawdzi jego stan i dokona ewentualnych napraw. Uszkodzony pompowtrysk może bowiem nie tylko negatywnie wpłynąć na proces spalania paliwa, ale także w konsekwencji poważnie uszkodzić silnik i inne funkcjonujące z nim podzespoły.

Jak można się domyślić, regeneracja pompowtrysków nie należy do prostych napraw. Wymaga ona bowiem niezwykłej staranności i dokładności, czego nie zawsze są świadomi mechanicy, którzy rzadko zajmują się tego typu zadań. Dlatego w szukaniu specjalisty, jakiemu powierzymy nasz samochód, warto wziąć pod uwagę dotychczasowe doświadczenie w pracy z pompowtryskiwaczami.